De beunhaas trainer

foto teun

Beste directeur, manager of inkoper,

U koopt vast weleens een training in voor uw management of uw medewerkers. En u bent al voorbereid op bepaalde dagdeeltarieven. U weet dat u zult schrikken want de meeste bureaus zitten op zo’n € 2000 – € 2500 per dag. Nu hoeft dit niet meteen zorgen te geven, want als u er goede kwaliteit voor terugkrijgt dan heeft u waar voor uw geld. Helaas is het zo dat u aan de andere kant van de tafel zit en het maar te doen heeft met het mooie verkoopverhaal dat de trainer tegen u afdraait. En dat kunnen “ze” goed want de meeste geven zelf ook commerciële trainingen. Bij veel bedrijven waar ik over de vloer kom schrik ik weleens van wat mijn voorgangers gedaan hebben ofwel waar ze mee weg zijn gekomen. Dit blijkt dan als ik in gesprek ga over wat er in het verleden allemaal al heeft plaatsgevonden. Of het blijkt uit de feedback van de trainingsgroep na hun eerst ervaringen met mij als “nieuwe” trainer. Opmerkingen als “dit was anders”, “wat leuk zo interactief” etc.

Zaken die ik tegenkom in mijn praktijk:

  • Trainers die trainingen plannen met veel achtereenvolgende dagen. De afdeling is daardoor niet alleen dagen onderbezet, maar de medewerkers hebben geen gelegenheid om zaken in praktijk toe te passen. Je kunt je ook afvragen “hoeveel neemt iemand nog aan stof op?” Praktijk toepassing is juist zo belangrijk. Wat gaat er goed en waar loopt een deelnemer nog tegenaan. Dit zijn zaken die op terugkommomenten besproken kunnen worden.
  • Trainers die niet verkennend ofwel nieuwsgierig zijn naar de daadwerkelijke behoefte van u als klant. U denkt ook vaak in oplossingen als u een trainingsbehoefte bij ons weglegt. Zo van ‘doe maar een training klantgericht communiceren want ze moeten echt professioneler communiceren’. De beunhaas trainer denkt “mooi” lekker 3 dagen vullen met een mooi dozenschuivend programma.
    Mijn ervaring is als ik verder deze vraag ga verkennen, dat er vaak meer achter zit. U bent een paar keer over de afdeling gelopen en u heeft wat incidenten opgevangen. Nadat ik intensief in de praktijk heb meegedraaid met uw mensen blijkt, dat de zij geholpen zijn met een workshop “klachtenmanagement”. Dit is of kan een onderdeel zijn van een klantgerichtheidstraining. Als we daar de focus op leggen zijn uw mensen goed geholpen met 1 dag training en een praktijkmoment. Een uitgebreide training met alle onderwerpen op het gebied van klantgerichtheid is dan niet eens nodig.
  • In de feedback van deelnemers hoor ik ook vaak dat ze het zo’n fijne training hebben gevonden omdat ze niet tot op de enkels toe zijn afgebrand tijdens rollenspellen. Veel beunhaas trainers denken dat als ze maar goed genoeg iemand op hun bek kunnen laten gaan tijdens een rollenspel dat dit de theorie bekrachtigd. Zo van zie je wel “doordat je dit of dat niet deed gebeurde er dit”.
    Helaas ben ik in praktijk daardoor veel cursisten tegengekomen die met minder plezier een training ingingen. Ze hadden deze negatieve ervaring al eerder gehad en kwamen al nerveus binnen ’s morgens. Heel jammer want mensen leren alleen maar als ze met plezier en in een veilige omgeving bezig zijn.

Graag geef ik u vrijblijvend wat advies voor als u een training inkoopt:

  • Vraag eens naar de achtergrond van uw trainer. Wat heeft hij hiervoor gedaan? Is het een succesvolle verkoper geweest die zijn zelfde kunstje nu aan het leren is aan anderen? Of is het een “echte” trainer die begrijpt hoe mensen leren en zich daarop richt.
  • U kunt ook eens naar referenties vragen. Bel gewoon eens een deelnemer op die aan een training heeft deelgenomen van deze specifieke trainer. Dit zijn ervaringen waar u wat aan heeft.
  • Formuleer samen met de trainer de doelstelling voor de training. Dus niet in oplossingen denken zo van doe maar training x. Maar goed en duidelijk wat er bereikt dient te zijn na afloop van de training.
  • Vanuit deze doelstelling gaat een “echte” trainer leerdoelen formuleren die hij wil bereiken tijdens de training. Vraagt u daar ook eens naar als de trainer bezig is met zijn voorbereidende werk.
  • Hoe komt de trainer aan cases voor de oefeningen? Is dit op maat en echt gericht op uw praktijk. Grootste valkuil van de beunhaas trainers is dat ze algemene rollenspellen doen om met de vaardigheden te oefenen. Met als gevolg dat de deelnemers – uw medewerkers – klagen over het feit dat het geen aansluiting heeft met hun praktijk.
  • Hoe kan de trainer er samen met u voor zorgen dat de training al gaat leven bij de deelnemers voordat de daadwerkelijke eerste dag plaatsvindt? Hoe meer aandacht er is voor een training, hoe meer deze uiteindelijk beklijft in de praktijk. Als u wilt dat de medewerkers de training erg van belang achten en serieus nemen, doet u dat dan ook in wat u uitstraalt naar de medewerkers. Breng de training op een leuke manier onder de aandacht, niet even via de mail. En schuif zelf ook eens aan en doe mee.
  • Door mee te doen toont u niet alleen een enorme betrokkenheid naar uw medewerkers, u geeft tevens een signaal af dat de training ook bij u hoog op de agenda staat. En u krijgt een goed beeld van hoe de trainer het in praktijk doet met uw medewerkers. Dat is namelijk heel andere koek dan een voorbereidend gesprek met u.
  • Vraag eens aan de trainer wat u zelf kunt doen in de tussenliggende periode tot aan de trainingsdagen. En vraag wat hij-zij doet?

Veel succes met inkopen en pas de tips vooral toe, een “echte” trainer kan dit alleen maar waarderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *